Krijg blijere werknemers met vier handige tips

 

Myrtel Catshoek

Communicatie & Studentbegeleiding

Ik word vooral blij van andere mensen blij maken.

De arbeidsmarkt is gespannen. Hierdoor is het hartstikke lastig om het juiste personeel te vinden. Wat het nog lastiger maakt? Jonge werknemers werken steeds vaker flexibel, wisselen eerder van baan en hebben ook nog eens een enorm aanbod aan banen. Toch zijn er een aantal punten jij als ondernemer invloed op hebt zodat ze toch graag bij je willen blijven.

Als net afgestudeerde starter weet ik maar al te goed wat ik en mijn medestarters belangrijk vinden binnen een bedrijf. Ik sprak met meerdere vrienden, las het boek The Carrot Principle* en haalde feedback uit een groep afstudeerders. Wat bleek? Een hoog salaris is geen grote eis voor deze generatie starters. Met de banenmarkt aan hun voeten, hebben ze wel flink wat eisen waar jij als ondernemer makkelijk op kan inspelen.

En dan? Dan zorgt dit voor blije werknemers en dus een blije ondernemer! En dat is wat iedereen wil toch? Daarom heb ik de feedback van vrienden en afstudeerders gecombineerd met de vier basisprincipes van The Carrot Principle en deze omgezet naar vier handige tips om jou te helpen.

 

Tip #1: Vertrouwen

Vertrouwen is één van de basisprincipes in het boek The Carrot Principle. Als het vertrouwen in de basis goed is, wil iedereen tot zijn recht komen en kan er goed gewerkt worden. Hoe doe je dit? Wees vanaf het begin transparant. Gesprek om het contract te tekenen? Loop samen het contract door en leg in duidelijke taal uit wat er van de werknemer wordt verwacht en wat de werknemer van jou als werkgever kan verwachten. Op deze manier creëer je vanaf dag 1 een vertrouwensband en verklein je de afstand tussen werkgever en werknemer.

 

Tip #2: Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid is één van de basisprincipes van The Carrot Principle. Door je werknemers een verantwoordelijkheidsgevoel te geven en hen te belonen op successen, geef je hen de erkenning die ze motiveert om zich in te zetten voor jouw bedrijf. Sommige werknemers hebben net dat extra zetje nodig om aan te durven geven dat ze verantwoordelijkheden willen dragen. Vrijwel iedereen wil graag verantwoordelijkheden nemen.

Dus; toon vertrouwen in je werknemer en biedt hem of haar de kans om zichzelf te ontplooien. Biedt opleidingsbudget aan en kijk samen met de werknemer waar zijn of haar kansen liggen. Zo kan je jouw werknemers laten groeien en vergroot je het verantwoordelijkheidsgevoel.  Het basisprincipe ‘communicatie’ is ook belangrijk bij dit onderdeel. Namelijk dat jouw werknemers de vrijheid voelen om met nieuwe ideeën op te komen en daar verantwoordelijkheid voor te nemen.

 

Nou, bijvoorbeeld door een bosje bloemen te sturen als iemand verhuisd is of je schoen zetten met Sinterklaas; het maakt je werknemers blij.

 

Tip #3: Familiegevoel

Dit was één van de waarden die werd genoemd door mijn vrienden. Het familiegevoel zorgt voor vertrouwen en meer betrokkenheid. Hoe doe je dit dan? Nou, bijvoorbeeld door een bosje bloemen te sturen als iemand verhuisd is of je schoen zetten met Sinterklaas; het maakt je werknemers blij. Het ‘familiegevoel’ creëren laat zien dat je geeft om je werknemers en hen waardeert. Door deze persoonlijke aanpak, voelt een werknemer zich sneller verbonden met je bedrijf. Het basisprincipe ‘vertrouwen’ valt hier ook onder; namelijk dat je als werkgever jouw werknemers waardeert en ze niet als nummers ziet. Iedereen is belangrijk in het team, net als in een familie.

 

 

Tip #4: Fouten en feedback

Fouten maken is belangrijk. Alleen door het maken van fouten, kan je leren en zo kom je verder. Maak fouten dus bespreekbaar en help elkaar om van fouten te leren door feedback te geven. Geef je werknemers ook de ruimte om jou feedback te geven en zo elkaar het vertrouwen te geven dat je elkaar verder wil helpen. De basisprincipes van The Carrot Principle die hierbij passen zijn ‘communicatie’ en ‘doelen stellen’. Je wil dat je werknemers verder komen en zichzelf ontwikkelen. Dan is het nodig dat je hen aanmoedigt om daar tijd in te steken en open te staan voor feedback. Samen met je werknemer kun je dan doelen stellen en een persoonlijk ontwikkelplan schrijven. Dit helpt bij de ontwikkeling van je werknemer en het ontwikkelen van jouw organisatie. Dit geldt natuurlijk ook voor jezelf als ondernemer, jouw persoonlijke groei heeft ook effect op de groei van je organisatie.

 

Conclusie? Als je dus echt blije werknemers wil, begin dan met het volgende: wees open, geef complimenten en opbouwende feedback, zorg voor gezelligheid, bied je werknemers kansen om verantwoordelijkheden aan te grijpen en sta open voor vernieuwing.

 

Blije werknemers dragen uiteraard bij aan de groei van je organisatie. Wil je ook graag jouw werknemers binden? Wij helpen je graag verder. 

Bij Beevy helpen we jong talent om te groeien en te ontwikkelen, dat doen we ook voor jouw bedrijf. We maken de verbinding tussen jong talent en ondernemingen door het aanbieden van afstudeerstages en eerste banen. Daarnaast begeleiden en ontwikkelen we de studenten en starters tijdens dit traject om zo deze nieuwe werknemers te binden en te helpen groeien. En dat? Dat zorgt voor meer groei binnen jouw bedrijf. 

 

*The Carrot Principle is geschreven door Adrian Gostick en Chester Elton, en helpt managers het beste uit hun werknemers te halen. Dit doen ze door middel van erkenning geven aan hun werknemers, wat weer opgedeeld kan worden in vier basisprincipes: communicatie, doelen stellen, vertrouwen en verantwoordelijkheid.

 

Datum: 18|11|20

Wil je weten hoe Beevy werkt?

Rens van Eijk

Co-founder

06 22 55 03 77
[email protected]

Contact ons

Euclideslaan 60

3584 BN Utrecht

App/Tel: 06 28 53 84 32

E: [email protected]

KVK: 71922865

Privacy Voorwaarden